De ketenmobiliteit tussen fiets en openbaar vervoer moet meer gaan concurreren met het autovervoer. Hiervoor is beleid opgesteld door de provincie Fryslân waarin ze aangeven het fietsgedrag te stimuleren en de ketenmobiliteit fiets met openbaar vervoer te willen optimaliseren. Sociale en economische duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de provincie waardoor duurzame modaliteiten meer gestimuleerd moeten worden. Erik de Boer van de NHL opleiding mobiliteit heeft in zijn
afstudeerscriptie onderzocht wat een acceptabele fietsafstand is naar een bushalte en aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan. Hij heeft een enquête gehouden in de gemeente Dongeradeel. De respondenten gaven de volgende reacties:
- 11 minuten is een acceptabele fietsafstand naar een bushalte.
- De fietsbereidheid wordt met name beïnvloed door:
- het comfort van de fietsroute;
- de kwaliteit van de fiets;
- de weersomstandigheden;
Daarnaast gaven zij aan, dat de auto een beter transportmiddel is. De fiets wordt als milieubewust en sportief ervaren, alleen niet als snelle vervoerswijze.
Verder deden de respondenten een aantal aanbevelingen:
- de vervoerwijze fiets toe te voegen in de OV9292 website. Een extra alternatief voorzien van reistijd en reiskosten;
- de reistijd met de bus te verlagen door minder bushaltes;
- reistijd verlagen door het stimuleren van de E-bike d.m.v. een subsidieregeling;
- werkgevers bewust te maken van de voordelen van fietsend personeel door reiskostenvergoeding voor de auto te verlagen en fietsen naar het OV te stimuleren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten