GroenLinks wint de titel ‘Fietsvriendelijkste partij’ op het Fietsverkiezingsdebat in Sneek. Onder leiding van journalist Asing Walthaus gingen de kandidaatsraadsleden de strijd met elkaar aan op het thema fietsbeleid.
Zwolle als voorbeeld
Voor de pauze was er een interessante presentatie van Ilse Bloemhof van de gemeente Zwolle. Zwolle is genomineerd voor de titel Fietsstad 2014. Ilse deed uitgebreid verslag van alle fietsvriendelijke maatregelen die Zwolle heeft genomen: voorrang op rotondes, een fietssnelweg, regenmeters
bij stoplichten (eerder groen als het regent) en zelfs een heuse fietsrotonde in de centrumring.
Stellingen Fietsverkiezingsdebat
Nadat de kandidaatsraadsleden dit in de pauze op zich konden laten inwerken, begon het debat aan de hand van stellingen.
Fietssnelweg naar Leeuwarden
Over een fietssnelweg naar Leeuwarden of Heerenveen waren de meeste partijen het redelijk eens: op zich een mooi initiatief, maar er zijn nog genoeg andere fietspaden binnen de gemeente die eerder aandacht nodig hadden. Maar, als er dan toch zaken aangepakt moeten worden die lijken op een fietssnelweg, dan wel serieus kijken of stukken fietspad als dusdanig kunnen worden aangelegd.
Shared Space in Sneek
Over Shared Space binnen Sneek waren, verrassend genoeg, de partijen het unaniem eens: de huidige opzet in Sneek werkt niet. De Prins Hendrikkade wordt door fietsers als onveilig bestempeld en soms zelfs gemeden, bleek eerder al uit onderzoek. De kandidaatsraadsleden onderschreven dit allemaal. Op een bepaald moment werd er zelfs gesproken over ‘black holes’ in de ‘shared space’ en de VVD meende zelfs nog even dat het juist de bedoeling was van het concept dat mensen zich onveilig voelden in Shared Space. Dat was toch echt niet de bedoeling, werd al snel toegelicht door de andere partijen. De Lemmerweg is desondanks toch opnieuw ingericht op dezelfde wijze als de Prins Hendrikkade en ook de plannen voor de Leeuwarderweg zijn hetzelfde. Volgens sommige partijen kon dat gebeuren omdat de plannen die aan de raad gepresenteerd waren destijds, niet specifiek genoeg waren en teveel ruimte overlieten voor variaties. Dit naar aanleiding van de vraag van Asing Walthaus of de stoepranden (die niet bij Shared Space horen) in Sneek soms uit de lucht kwamen vallen.
Plan van Aanpak fietsverkeersveiligheid
Over de fietsverkeersveiligheid liepen de meningen ook uiteen. Van de minister is de opdracht gekomen aan gemeentes om hier een plan voor op de stellen, omdat het aantal ernstig gewonden onder fietsers toeneemt. Volgens een aantal partijen was een dergelijk plan er al, volgens anderen hoefde dit er niet speciaal te komen en was dit meer een taak van het Rijk. GroenLinks en SP waren duidelijk wel voor het opstellen van een dergelijk plan, al dan niet als onderdeel of uitdieping van bestaande plannen.
Sneek bootjesstad
Het meeste stof opwaaien deed toch de stelling ‘Sneek bootjesstad’, waarbij gesteld werd dat de vaarroute Sneek-Zuid ten koste gaat van vitale fietsverbindingen. Met name de huidige coalitiepartijen, VVD, PvdA, CDA, vonden dit allemaal wel wat meevallen. Ook de FNP was die mening toegedaan. Volgens hen werden de fietsverbindingen hooguit ‘anders’. De overige partijen zagen dit toch anders en D66 stelde liever ten halve te keren, dan ten hele te dwalen en het plan nog eens kritisch tegen het licht te houden. De Lemmerweg-tunnel (Lemstertunnel) is de drukste fietstunnel met in de spits 600 fietsers per uur en per etmaal ruim 5000 fietsers.
SWF fietsgemeente 2018
De laatste stelling was of de gemeente SWF vol voor de titel ‘Fietsgemeente 2018’ moest gaan. Hierover waren SP, GemeenteBelangen en GroenLinks het zeker eens. De PvdA was hier het duidelijkst op tegen, omdat zij geen dingen wilde beloven die ze niet kon waarmaken. Ook CDA en VVD was deze mening toegedaan.
Met uiteindelijk 18 stemmen vanuit het publiek (men mocht meermaals stemmen op de vraag ‘Is deze partij fietsvriendelijk?’) werd GroenLinks gekozen tot meest fietsvriendelijke partij, kort gevolgd door D66, SP en GemeenteBelangen.
Tijdens het debat zijn opnames gemaakt door Studio Súdwest, welke zijn uitgezonden op zaterdag 8 maart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten