Zo waren in Kleaster Anjum en op de Gernierswei op beide wegen voorgaande jaren gemiddeld 6 á 10 eenzijdige verkeersongevallen per jaar.
In 2014 zijn in Kleaster Anjum geen eenzijdige ongevallen geregistreerd door de afname van de snelheid. Veel eenzijdige ongevallen zijn veroorzaakt door veel te hoge snelheid en dat is nu gewijzigd door de herinrichting van verkeersremmende asfaltstroken.
Toch hangt de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel van de fietser niet alleen af van de snelheid van de
gemotoriseerde voertuigen. Er zijn nog drie factoren waardoor veel ongevallen in het verleden bepaald zijn:
- Het groot aantal verkeersbewegingen;
de Gernierswei en Koekoeksleane zijn doorgaande wegen voor al het regionale vracht-, landbouw en bedrijfsverkeer, al dan niet met aanhanger. Indrukwekkende grote voertuigen als kwetsbare doelgroepen (ouderen, kinderen, mensen met een beperking etc.) op deze weg fietsen of wandelen. Op de foto’s is dat duidelijk te zien.
- De bijzondere weersomstandigheden;
De gemeente is de afgelopen maanden druk bezig geweest om het aantal verkeersbewegingen te meten. Na de zomervakantie worden de verkeersaantallen bekend gemaakt. Het opnieuw inrichten van de Gernierswei tot een 60-kilometerweg is dus een gedeeltelijke oplossing van het hele verkeersprobleem, maar wel heel belangrijk. Voordeel is wel dat er weer legaal gefietst en gewandeld mag worden op de Gernierswei en Koekoeksleane zonder dat er (een kans op) een boete betaald hoeft te worden. Een verbeterde verbinding voor langzaam verkeer door Noordwest Friesland is ook een hele verbetering voor de regio.
Hieke Joostema
Geen opmerkingen:
Een reactie posten