Uitpuilende fietsen voor het NS-station Leeuwarden foto LC/Jan Spoelstra) |
(bron: huisaanhuis.nl / Radboud Droog) De gemeente Leeuwarden moet stoppen met het – te snel – weghalen van fout gestalde fietsen bij het NS-station.
Die oproep doet de Fietsersbond Fryslân naar aanleiding van een artikel in het Algemeen Dagblad van vandaag.
De krant deed onderzoek in de twintig grootste steden in Nederland (Leeuwarden staat 25ste) en constateert een forse groei van het aantal weggeknipte fietsen. In 2013 werden 152.000 tweewielers meegenomen, een toename van 26 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
De Friese fietsersbond adviseert gemeenten om alleen weesfietsen en wrakken weg te halen
en fietsen die daadwerkelijk hinder en gevaar veroorzaken.
Vier-uren-norm
In Leeuwarden worden fietsen die niet in een rek staan na vier uren weggehaald door medewerkers van AFAC (Algemene Fiets Afhandel Centrale). Wie zijn fiets dan weer terug wil, betaalt 25 euro en meestal de kosten voor een nieuw – want doorgeknipt – slot.
Kees Mourits van Fietsersbond Fryslân vindt dat de gemeente Leeuwarden tenminste de vier-uren-norm moet verruimen. ,,Het is veel beter om die termijn te verruimen naar 24 uur. Dat is redelijker.” Bovendien, zegt Mourits, is het respect voor de tweewieler soms ver te zoeken. ,,Fietsen zijn geen wegwerpartikelen!”
Mourits stelt dat de gemeente in veel gevallen te rigoureus te werk gaat: mensen die hun fiets bij het station stallen, zijn doorgaans langer dan vier onderweg en zelden op tijd terug om hun fiets op te halen. Voordat AFAC dat doet.
Twee keer de klos
Evelien Dam uit Leeuwarden overkwam het twee keer dat ze haar fiets kwijtraakte aan AFAC, de gemeentelijk gesubsidieerde instelling die achter de kringloopwinkel Estafette (Toutenburgstraat 9,) is gehuisvest. Eén keer maakte ze met succes bezwaar, de tweede keer kreeg ze haar 25 euro en het bedrag voor een nieuw fietsslot niet terug. ,,Tegenwoordig stal ik mijn fiets maar in een straatje verderop. Ik durf het risico niet meer te nemen. Daar verschijnen trouwens ook steeds vaker fietsen. Er zijn namelijk veel meer mensen die dit doen.”
Ze pleit net als de fietsersbond voor een verruiming van de vier-uren-norm. Dam: ,,En waarom eigenlijk geen dubbele fietsenrekken? Dat kan toch prima achter het station? Net zoals in Sneek. Daar is de mogelijkheid om onder én boven een fiets te stallen.”
Wie eventuele problemen met AFAC wil voorkomen kan altijd in de bewaakte fietsenstalling naast het station terecht, toch? Evelien Dam: ,,Dat klopt, maar dat kost geld en is heus niet voor iedereen weggelegd.”
Reactie gemeente
De gemeente Leeuwarden reageert bij monde van woordvoerder Fijke van Berkom. Hij zegt dat er plannen zijn om extra parkeerplaatsen te creëren: ,,In de aanpak van het gebied rond het station, worden 1.250 extra plaatsen genoemd.”
Wat betreft het verruimen van de vier-uren-norm naar 24 uur is Van Berkom stellig: ,,Die optie lijkt me uitgesloten. Dan kunnen de fietsen eigenlijk zonder enige beperking buiten de rekken worden neergezet. En dat mag gewoon niet.”
Van Berkom noemt nog de waarschuwingsborden die voor het station staan. ,,Die wijzen er duidelijk op dat fietsen mét een ketting aan het rek moeten worden vastgezet.” Dan kan de fiets niet door iemand anders uit het rek worden getild.
De ontwikkeling van het Stationsgebied wordt in februari in de gemeenteraad besproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten