Toch fietstunnels op het Europaplein


Jarenlang lobbywerk is nu eindelijk toch beloond. Er komen toch fietstunnels op het Europaplein. 2 Fietsvriendelijke raadsleden van Groen Links en de overtuigingskracht van Klaas Zwart binnen de eigen PvdA fractie gaven uiteindelijk de doorslag. De nieuwe landelijke "fietsvriendelijke" koers van D'66 was helaas nog niet merkbaar.

(bron: LC)
Dit heeft de gemeenteraad gisteren besloten in een uiterst spannende hoofdelijke stemronde. De CDA-wethouder kon alleen rekenen op unanieme steun van haar eigen partij en de ChristenUnie. Coalitiepartijen PvdA en PAL/GroenLinks stemden verdeeld, net als oppositiepartij VVD. Het zwaar gepolariseerde debat rond het plein hield de raad drie jaar in zijn greep. Zelfs de afgelopen week werd nog driftig gemaild en gediscussieerd tussen raadsleden.

Zo stuurde Piet van der Wal (PAL/GroenLinks) op het laatst nog een uitgebreide digitale presentatie rond waarin hij wees op de gevaarlijke hoeken in de fietspaden.

PAL/GroenLinks bestaat nog altijd uit twee bloedgroepen, maakte fractievoorzitter Gerben Hoogterp gisteren duidelijk: ,,PAL voor het monument, GroenLinks voor de fiets''. PAL'er Van der Wal en fractiegenoot Jan Atze Nicolai vinden de aantasting van het karakteristieke wederopbouwplein onaanvaardbaar. GroenLinksers Gerben Hoogterp en Stellingwerf kiezen voor de fietser, en dus voor Kosters plan.

Coalitie verdeeld
Dankzij de hoofdelijke stemming werd nu eindelijk ook de geheimzinnige verdeeldheid binnen de twaalfhoofdige PvdA-fractie blootgelegd. Hein de Haan, Jelmer Staal en Richard Hoekstra bleken Kosters plan niet te steunen. De overige PvdA'ers deden dit wel.

Vanuit de coalitie stemden slechts 17 leden voor Kosters plan: te weinig voor een meerderheid binnen de raad, die 39 leden telt. Een deal binnen de coalitie is beslist niet gemaakt, bezweert de wethouder.

Zij was dus gisteren aangewezen op steun vanuit de oppositie. De ChristenUnie twijfelde vorige week nog, maar haar twee fractieleden kozen gisteren beiden voor het tunnelplan vanwege de bescherming van fietsers ,,als kwetsbare verkeersgebruikers''. Twee van de vier VVD-raadsleden stemden voor, namelijk Harry Bevers en Serge Hollander. De raadsleden die Kosters plan niet steunden, wilden afwachten wat de verkeerskundige gevolgen zullen zijn van de haak om Leeuwarden. Hiervoor dienden D66, NLP, FNP en Verenigd Links een motie in.

Uitstel zou eventueel later nog kans bieden voor het alternatieve ontwerp van Bonotraffics en omwondenden. Hierin zijn gelijkvloerse oversteken met fietsvoorrang opgenomen, terwijl de karakteristieke vorm gespaard blijft.

Versnelde procedure
Nu de politieke strijd gestreden is, houdt Koster nog wel rekening met juridische procedures: reden genoeg om de daadwerkelijke inrichting nog even uit te stellen. De raad koos gisteren voor een versnelde procedure, zodat alle bezwaren in één keer behandeld kunnen worden.

Koster hoopt volgend jaar te beginnen met de herinrichting. ,,Dit kost vijftien maanden'', verklaart zij. De kosten lopen tegen de 14 miljoen euro, waarvan de provincie er 6 betaalt.

Ook de Valeriusstraat tot aan de benzinepomp wordt hierbij meteen meegepakt. Aangezien ook de Julianalaan komend jaar wordt heringericht, krijgen de ambtenaren nog een hele kluif aan de planning van de rondwegen aan de westkant van de stad.

Het plan Europaplein is het laatste van 34 wegeningrepen uit het project Vrij Baan. Het wegennet in en rond Leeuwarden wordt voor 750 miljoen euro aangepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten