Dongeradeel is als enige gemeente in Fryslân niet van plan om de maximum snelheid in het buitengebied terug te brengen tot 60 km. Dit staat haaks op het provinciale beleid en de categorisering van wegen vanuit het concept Duurzaam Veilig. Een en ander blijkt heel duidelijk uit een
kaart met daarin verwerkt alle gemeentelijke beleidsvoornemens opgemaakt door de provincie. De groene wegen worden nu aangeduid als Erftoegangsweg 80 km per uur. Een categorie die volgens Duurzaam Veilig niet bestaat.
De Fietsersbond vindt het niet gewenst dat fietsers op wegen moeten fietsen, waar auto's 80 km per uur rijden.
Het gaat hierbij niet alleen om de maximumsnelheid, maar veelal ook om de weginrichting zelf. Veel van dergelijke wegen in Dongeradeel nodigen nog uit tot hard rijden. Een van de ongewenste voorbeelden is bijv. de Saatsenwei tussen Anjum en Engwierum. Langs dat soort wegen pleit de Fietsersbond voor vrijliggende fietspaden.
GVVP Dongeradeel
Het vasthouden aan 80 km voor het buitengebied is zelfs expliciet vastgelegd in het vorig jaar vastgestelde GVVP. Uit dit GVVP:
Erftoegangswegen
Ten aanzien van de erftoegangswegen wordt voorgesteld af te wijken van het landelijke herkenbaarheidskenmerk van de maximumsnelheid van 60 km/uur. Dit standpunt wordt hieronder gemotiveerd.
|
Saatsenwei |
Er wordt voorgesteld, in afwijking van de reguliere uitwerking van het programma Duurzaam veilig, de maximumsnelheid op erftoegangswegen in het buitengebied in beginsel op 80 km/uur te houden en alleen een snelheidsverlaging toe te passen bij bijzondere punten, zoals kruisingen en (clusters van) uitritten. De toepassing van maatregelen vinden selectief plaats, bijvoorbeeld op basis van het ongevallenbeeld.
laatste regel: "... op basis van het ongevallenbeeld".
BeantwoordenVerwijderenDus eerst moet een aantal fietsers verongelukken voordat er maatregelen worden genomen, immers anders heb je geen ongevallenbeeld.
Hoe kom je erop ??!! Duidelijk een politiek verhaal !