Scholieren, forensen, toeristen en gemeenteambtenaren moeten in Grou anderhalve kilometer omrijden over een gevaarlijk bedrijventerrein omdat een fietsbrug is weggehaald.
Begin april liet de gemeente Boarnsterhim het beweegbare brugdeel van de fietsbrug over Rjochte Grou weg takelen door een kraan. Er was acuut gevaar. ‘Na intern overleg hebben wij geconstateerd dat de veiligheidsrisico’s zeer hoog zijn bij het bedienen van de brug’, aldus het persbericht. Het brugdek had in de open stand naar beneden kunnen vallen.
Inmiddels is het half juli en de brug is nog altijd niet gerepareerd, ondanks krantenberichten, brieven en mails van bewoners en ondernemers. ‘Al sinds mensenheugenis is de brug een belangrijke verbinding tussen Leeuwarden, Warten en Grou. (…)
De brug wordt gebruikt door de scholieren en forensen die in Grou of Leeuwarden naar school of naar het werk gaan, de medewerkers van de bedrijven op het industrieterrein en het gemeentehuis, de bewoners en recreanten van Yn ‘e Lijte, onze zomer- en wintergasten die massaal gebruik maken van de brug en niet te vergeten de winkeliers’, schrijft bewonersvereniging Pleatslik Belang Grou in een boze brief naar het gemeentebestuur op 11 juni.
Grouster Merke
Het is wel een kwestie die leeft. Op de stapperjūn (de optocht op zondagavond) werd een hele brug mee gesleept, zogenaamd gebracht door de nieuwe gemeente Leeuwarden.
Wanneer wordt de brug hersteld?
Lies Volbeda, communicatiemedewerker van Boarnsterhim:
‘Niet op korte termijn. Dat heeft te maken met de artikel 12-status van onze gemeente.’
Waarom kon de brug niet in gesloten toestand buiten gebruik worden gezet?
‘We hebben gekozen voor afsluiten van de weg omdat de fietsers en voetgangers een alternatief hebben. Watersporters en de achter de brug liggende verhuurbedrijven hebben geen alternatief .’
Dat alternatief voor fietsers en voetgangers is een route over een bedrijventerrein, met brede wegen waar te hard word gereden en waar ook heel veel vrachtauto’s rijden. Inmiddels wel voorzien van suggestiestroken.
Ton Rutten, griffier van de gemeenteraad:
‘Gemeenteraadbreed is er aandacht voor de kwestie, er is zeker steun om de brug te vernieuwen. Het probleem heeft onze volle aandacht. Ook omdat het gemeentehuis nu lastiger bereikbaar is.’
Maar waarom wordt die brug dan niet hersteld?
‘Wij zijn een van de drie gemeenten in Nederland die momenteel onder de artikel 12 status vallen. Bij artikel 12 wordt duidelijk dat het huishoudboekje van de gemeente ook op lange termijn niet sluitend te krijgen is. De rijksoverheid biedt dan hulp, maar daar staat tegenover dat je allerlei maatregelen moet nemen zoals het verhogen van belastingen. Elke 1 à 2 maanden komt er een rijksinspecteur uit Den Haag, en die keurt uitgaven goed.
De rijksinspecteur heeft gezegd dat er eerst een rapportage moet komen waarin alle 115 bruggen in de gemeente worden beoordeeld. Per brug wordt dan de prioriteit bekeken. Dat betekent dat wij als gemeenteraad niet zelfstandig kunnen beslissen dat deze brug vervangen moet worden.’
Dus u bent afhankelijk van een rijksinspecteur uit Den Haag. Weet de rijksinspecteur wel dat die brug zo belangrijk is?
‘Ja, de brug ligt naast het gemeentehuis, je kunt ‘m zien. De inspecteur kent het probleem. De middenstand heeft er last van, er komen maar weinig mensen het dorp in.’
Komt die brug wel terug?
Dat denk ik wel, daarvoor is hij te noodzakelijk. Hij is ook nodig om het gemeentehuis goed te laten functioneren.
Wat denkt u, gaat het nog lang duren?
‘Zelfs al zouden we het geld hebben, dan moet er een aanbesteding worden gestart, daar gaan maanden overheen. Het komt dit jaar niet meer in orde, schat ik in. Ja, je kunt hier nu wel een cent verdienen als je bootje hebt, vakantiemensen over varen, het lijkt mij een gat in de markt.’
(uit de VVF, Karin Broer)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten