De planning is dat de Afsluitdijk in 2016 flink op de schop gaat. De dijk voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Er komt een ‘overslagbestendige’ dijk en de sluizen en spuien worden vernieuwd. Het fietspad zal dan een andere plek krijgen. Daarnaast wordt de verbouwing aangegrepen om een aantal ‘extra’s’ te realiseren: een experiment met een blue energy-centrale (energie uit het zoet-zoutverschil), een vispassage, en meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme.
De verbouwing van de dijk is in de eerste plaats een zaak van Rijkswaterstaat. Alle extra’s staan in de Ambitie Agenda Afsluitdijk, een gezamenlijk programma van de provincies Fryslân en Noord-Holland en de gemeenten Harlingen, Súdwest Fryslân en Hollands Kroon.
Tjalling Dijkstra, projectleider namens de lokale overheden: ‘Er komt in ieder geval een fietspad terug, maar wij zoeken naar een fietspad met recreatieve meerwaarde.
Het liefst een fietspad dat ook zicht heeft op de Wadden-zijde. Een tweede fietspad kan multifunctioneel zijn, bijvoorbeeld als het tegelijkertijd beheerweg voor Rijkswaterstaat is.’
Wellicht gaat het fietspad zelfs zonne-energie opwekken. De provincie Noord-Holland gaat binnenkort een proeftraject bij Krommenie aanleggen van de SolaRoad, een mede door TNO ontwikkeld fietspad met geïntegreerde zonnepanelen. Als die proef slaagt, zou toepassing op de Afsluitdijk een volgende stap kunnen zijn. Dijkstra: ‘Wij willen een fietspad ontwikkelen dat een leukere route oplevert en mogelijk ook nog energie opwekt.’
In juni was er een bijeenkomst georganiseerd door Rijkswaterstaat waarbij alle betrokkenen bij de Afsluitdijk waren uitgenodigd. Kees Mourits van de Fietsersbond in Friesland praatte mee in een groep die zich met recreatie bezighield. ‘Daar was breed gedragen steun voor twee fietspaden: een aan de Wadden-zijde en een aan IJsselmeer-zijde.’
(uit de VVF, Karin Broer)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten