Dantumadiel durft 30 km in dorpskom Damwâld niet aan


Ook na de komst van de centrale as zal de gemeente Dantumadiel geen snelheidsregiem van 30 km per uur hanteren in het dorp Damwâld. Naar de mening van de Fietsersbond moet het 50 km met vrijliggende fietspaden worden of 30 km gemengd. De vrijliggende fietspaden verdwijnen wel, maar de maximum snelheid wordt niet aangepast. Men vertrouwt erop, dat door herinrichting volgens de filosofie van Shared Space (hier Dielde Romte genoemd), de snelheid lager zal liggen dan 50 km. Dit bleek uit de nota van inlichtingen op het VSP (verkeersstructuurplan) van de gemeente Dantumadiel op o.a. schriftelijke vragen van de FB Fryslân. Hieronder de reactie van de gemeente op de inspraakreacties van de FB. De volledige nota van inlichtingen en het VSP staat hier op de site van Dantumadiel.


9.1 Inspraakreactie:
Is er een reden om het een VSP te noemen en geen GVVP? Heeft dit ook een
juridische implicatie gezien de plicht voor gemeenten om periodiek een GVVP op te
stellen? Voor ons is niet helemaal duidelijk wat de status van dit document is in
relatie tot het nieuwe fietsbeleid. Daarvoor lijkt dit document veel te summier.

Antwoord:
Het is een misverstand dat Nederlandse gemeenten een plicht hebben om periodiek
een GVVP op te stellen. Wel dienen ze een behoorlijke wegbeheerder te zijn en
dienen ze beleid van hogere overheden uit te voeren. Om dit in goede banen te
leiden, en om zelf ook pro-actief vooruit te kijken stelt de gemeente Dantumadiel
verkeersbeleid op. De term GVVP wordt in Nederland vaak gebruikt voor
gemeentelijk verkeersbeleid, waarbij een uitgebreide vorm ingegaan wordt op alle
deelaspecten van verkeer en vervoer. De gemeente Dantumadiel wil met de term
Verkeersstructuurplan geen uitwerking op alle deelterreinen, maar juist een
algemene visie voor de toekomst presenteren, de Nije Wei. Deze visie wordt
vervolgens doorvertaald in de verschillende verkeersstructuren. Dit VSP is de basis
voor eventuele verdere uitwerkingen en verdiepingen, die zelf echter niet voorkomen
in het VSP. Deze reactie heeft niet geleid tot wijzigingen.

9.2 Inspraakreactie:
In het VSP staat de visie van Dielde Romte in relatie tot ruimtelijke, landschappelijke
en cultuurhistorische kwaliteit wel heel centraal. De achtergronden en visie van
Dielde Romte sluiten voor een groot gedeelte aan bij de motivatie en achtergronden
van de Fietsersbond. De Fietsersbond komt in tegenstelling tot Dielde Romte op voor
de belangen van de fietser en wil graag het fietsgebruik stimuleren ten koste van
vervoerswijzen die de leefbaarheid, gezondheid en het milieu veel meer schaden.
Zoals natuurlijk met name het dagelijkse autogebruik. De Fietsersbond is van mening
dat heel veel verplaatsingen met de auto te vervangen zijn door de fiets, zeker
binnen een afstand van 7,5 km moet het verkeersbeleid prioriteit leggen bij het
gebruik van de fiets. In de beleidsuitgangspunten wordt genoeg gezegd over het
belang van de fiets. De hamvraag is in hoeverre het concept van Dielde Romte aan
de doelstelling van de Fietsersbond en die van de beleidsuitgangspunten fiets een
bijdrage levert.

Antwoord:
De gemeente Dantumadiel is mening dat met de toepassing van Dielde Romte een
bijdrage wordt geleverd aan een inrichting van de openbare ruimte, waarin de auto
minder centraal staat. Door naast te investeren in verkeersveiligheid en
bereikbaarheid ook de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte als belangrijk
speerpunt te zien, zal het aantrekkelijker worden om op korte afstanden te lopen of
te fietsen. Deze reactie heeft niet geleid tot wijzigingen

9.3 Inspraakreactie:
Bij de uiteengezette mogelijke herinrichting in Damwâld [Project Kansen in Kernen,
Haadwei] leidt het toepassen van het concept Dielde Romte ongetwijfeld tot veel
meer ‘ruimtelijke kwaliteit’. Echter, het fietsbeleid zou hier wel eens onder kunnen
leiden. Fietsers rijden het liefste over vrijliggende fietspaden, zonder het risico in
contact te komen met het autoverkeer. Contact vindt gebundeld plaats op daarvoor
ingerichte locaties met bijvoorbeeld een middengeleider en plateau-verhogingen. In
Dielde Romte wordt het vrijliggende fietspad ingeleverd voor een
gemeenschappelijke ruimte waar de fietser continu in contact staat met autoverkeer.
Zeker vanuit subjectieve verkeersveiligheid ervaren fietsers dit niet als een veiliger
situatie.

Antwoord:
De gemeente Dantumadiel is van mening dat de toepassing van Dielde Romte altijd
maatwerk blijft. Dielde Romte vormt voor ons een strategie om samen met de lokale
bevolking, ondernemers en maatschappelijke organisatie te werken aan een
openbare ruimte, waarin meer dan voorheen aandacht is voor ruimtelijke kwaliteit en
deregulering. Het verleiden tot lage snelheden en een groter gevoel van eigen
verantwoordelijkheid, door verschillende verkeersdeelnemers op het onderliggende
wegennet zoveel mogelijk te mengen, is hierbij een belangrijk instrument om te
komen tot een socialer en oplettender gedrag en daarmee tot objectieve
verkeersveiligheid. De gemeente Dantumadiel is van mening dat dit echter niet moet
leiden tot vermijdingsgedrag van (specifieke doelgroepen van) verkeersdeelnemers.
Over de mate waarin menging van verkeersdeelnemers kan plaatsvinden wordt
gedurende planvormingsprocessen elke keer ook nadrukkelijk met alle betrokken
besproken. Deze reactie heeft niet geleid tot wijzigingen.

9.4 Inspraakreactie:
Er is nog onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing voor het concept Dielde
Romte, voor de effecten op verkeersveiligheid en de modal split. Dat er zelfs nog
helemaal geen onderzoek is gedaan naar het effect op het fietsgebruik vinden we
een ernstige tekortkoming. Het is de vraag of kinderen nog zelfstandig naar school of
sport- of hobbyverenigingen gaan, en of ouderen het nieuwe verkeersplein met de
fiets durven over te steken. Zeker bij deze laatste groep kan sprake zijn van
mijdingsgedrag.

Antwoord:
Dielde Romte is een innovatief concept voor de inrichting van de openbare ruimte,
waarbij een uitvoerige wetenschappelijke onderbouwing van het effect van de
toepassing op de vervoerswijzekeuze (nog) niet beschikbaar is. In de praktijk hebben
wij echter positieve ervaringen met de toepassing van het concept in
schoolomgevingen. De gemeente Dantumadiel zal de ervaringen van gebruikers
hieromtrent in de toekomst nauwlettend blijven volgen en de ervaringen inbrengen in
toekomstige projecten. Deze reactie heeft niet geleid tot wijzigingen.

9.5 Inspraakreactie:
In het VSP wordt een dorpsontsluitingsweg geïntroduceerd. Dit is een niet bestaande
categorie binnen Duurzaam Veilig. Deze categorie lijkt 50 km/uur binnen de
bebouwde dorpskom te moeten legitimeren. Als Fietsersbond voelen wij niets voor
50 km/uur in de bebouwde kom, zonder vrijliggend fietspad. In Damwâld ligt
momenteel een vrijliggend fietspad. Dit willen we in de nieuwe situatie met de
bestaande intensiteiten behouden.

Antwoord:
Binnen de bebouwde kom zijn volgens het landelijk geldende Duurzaam Veilig
concept twee typen wegen mogelijk; de gebiedsontsluitingsweg (50 km/h,
vrijliggende fietsvoorzieningen) en de erftoegangsweg (30 km/h, gemengd verkeer).
De gemeente kiest ervoor om de gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom,
waar woningen en voorzieningen dicht op de weg staan, als speciale subcategorie
‘dorpsontsluitingsweg’ aan te wijzen. Dit doet meer recht aan de omgeving dan een
autonome verkeersruimte. Bij deze dorpsontsluitingsweg past een lagere
ontwerpsnelheid dan 50 km/uur; ze worden volgens het Dielde Romte concept
ingericht waarbij bij de inrichting ervoor gezorgd wordt dat fietsers, voetgangers en
automobilisten op veilige wijze samen gebruik kunnen maken van de beschikbare
ruimte. Alhoewel fietsers hierbij hun vrijliggende fietspad inleveren, blijft hun
verkeersveiligheid gewaarborgd. Deze reactie heeft niet tot wijzigingen geleid.

9.6 Inspraakreactie:
In het VSP ontbreekt aandacht voor een autovrije directe schoolomgeving.

Antwoord:
Zie antwoord 3.14

9.7 Inspraakreactie:
In het VSP wordt een sturend parkeerbeleid vermeden. Dat is jammer. De
Fietsersbond heeft in haar onderzoek Fietsbalans aangetoond dat er een sterke
relatie is tussen parkeerbeleid en fietsgebruik. Het parkeertarief voor de auto is zelfs
de grootste stimulans gebleken voor fietsgebruik.

Antwoord:
De gemeente Dantumadiel is ervan overtuigd dat er een relatie is tussen
parkeerbeleid en fietsgebruik. Desalniettemin kiest zij er bewust voor om zowel de
auto als de fiets een plaats te geven binnen de gemeente. Alhoewel het
parkeerbeleid daarbij niet sturend is, is het zeker ook niet volgend. Altijd voldoen aan
de parkeervraag is niet de hoogste prioriteit; er wordt altijd een afweging gemaakt
voor een eerlijke verdeling van de beschikbare ruimte tussen alle modaliteiten. Deze
reactie heeft niet geleid tot wijzigingen.

9.8 Inspraakreactie:
Het verdient hulde dat de gemeente Dantumadiel kiest voor het categoriseren van
alle wegen in het buitengebied zonder vrijliggend fietspad als erftoegangsweg (60
km/uur)

Antwoord:
De gemeente is verheugd met het draagvlak dat de Fietsersbond toont.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten