Obstakels in St. Nicolaasga |
Jetty de Vries |
Plan van Aanpak fietsverkeersveiligheid gemeenten
De minister heeft de gemeenten opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen om de fietsverkeersveiligheid te verbeteren. De Fietsersbond wil hier een eerste aanzet toe geven door de knelpunten in kaart te brengen.
5 april inventarisatie in Leeuwarden
De gemeente Leeuwarden zal op vrijdag 5 april in een gemeenschappelijke grootscheepse actie worden geïnventariseerd Vrijwilligers worden verwelkomd met koffie bij Stenden Hogeschool, waar tussen de middag ook de lunch zal worden genuttigd.
plan van aanpak fietsverkeersveiligheid
"Fietssnelweg" Scharsterbrug |
Minister aan Tweede Kamer
Uit de brief van de minister aan de tweede kamer over de beleidsimpuls verkeersveiligheid:
Fiets
Fietsongevallen vinden verspreid over het decentrale wegennet plaats en er is maar beperkte informatie van politie over dit type verkeersongevallen. Een overzicht van fiets-blackspots is dus niet zomaar beschikbaar. Fietsveiligheid is lokaal maatwerk. Ik heb met de VNG afgesproken dat gemeenten uiterlijk in 2013 lokale fietsknelpunten in kaart brengen en een aanpak opstellen die zich richt op het oplossen ervan. Deze aanpak kan bestaan uit gedrags- (bijv. fietseducatie en voorlichting) en infrastructurele maatregelen (bijv. oversteekplaatsen, paaltjes of gladheidsbestijding).
Diverse gemeenten zijn al aan de slag. In samenwerking met de VNG en het Fietsberaad laat ik dit jaar bestaande best practices bij gemeenten in beeld brengen. Begin 2013 bied ik via de VNG een modelaanpak voor gemeenten aan. Met een basisaanpak en plus-opties zodat gemeenten profiel en ambitie kunnen kiezen. Maatschappelijke organisaties ondersteunen de gemeenten met kennis, materialen en activiteiten, zoals de Fietsschool van de Fietsersbond en lokale initiatieven om paaltjes die gevaarlijke situaties opleveren in kaart te brengen en te verwijderen.
VNG aan gemeenten
Uit de brief van VNG aan de colleges / gemeenteraden n.a.v. het overleg met de minister betreffende een beleidsimpuls verkeersveiligheid. Als het goed is dit dus ook ontvangen door Leeuwarden
Focus op Fietsers
De stijging van het aantal ernstige verkeersgewonden blijkt grotendeels te verklaren door de toename van slachtoffers bij ongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken is, zoals eenzijdige fietsongevallen. Fietsongevallen zonder motorvoertuigen vormen zelfs de helft van het totaal aantal ernstig verkeersgewonden en deze groep steeg vanaf 1993 voortdurend in omvang. Naar schatting 80% van de fietsongevallen zonder gemotoriseerd verkeer betreft eenzijdige ongevallen.
Verder blijkt dat het fietsgebruik onder 50+’ers sterk is gestegen. Sinds 1985 is het aantal slachtoffers onder fietsers van 50 jaar en ouder verdubbeld, terwijl het totaal aantal slachtoffers onder jongere fietsers ongeveer gelijk is gebleven.
Om de fietsveiligheid te verbeteren is een integrale aanpak nodig die voorziet in het terugdringen van fietsongevallen door:
• Een aanpak van fietsknelpunten met aandacht voor educatieve en infrastructurele maatregelen.
• Het verbeteren van de zichtbaarheid van en voor de fietser door het vergroten van het gebruik van fietsverlichting en betere fietsverlichting op fietsen.
• Krachten bundelen door samenwerking tussen partijen; onder andere bij kennisontwikkeling en communicatie.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rai Vereniging en de Fietsersbond zetten zich in voor het verbeteren van de zichtbaarheid van fietsers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten