Fietser wil niet langs drukke autoweg

Uitkomst ANWB-fietsbelevingsonderzoek Fryslân: toeristisch-recreatief fietsen in noordoost en zuidoost Fryslân wordt zeer gewaardeerd. Ook is in kaart gebracht om welke redenen fietsers ontevreden zijn over de fietsroute. Hier springen de trajecten met autoverkeer er duidelijk bovenuit.






Woensdag 11 juli 2012 werden in het Verkeerseducatiecentrum in Drachten de resultaten bekend gemaakt van het fietsbelevingsonderzoek dat de ANWB in nauwe samenwerking met VVN district Fryslân in 2011 heeft uitgevoerd. Bijna 3000 vrijwilligers uit het hele land hebben vijf routes tussen Dokkum en Donkerbroek gefietst en op verschillende punten beoordeeld.

Een ruime voldoende kregen de uitgezette routes gemiddeld van de deelnemers aan het onderzoek. Fietsen langs drukke wegen en over industrieterreinen wordt het minst gewaardeerd. In de top vijf van slechtst beoordeelde tracés scoort zo het pad langs de N381 bij Donkerbroek het hoogst, gevolgd door de route over het industrieterrein van Sumar. De Trekwei bij Oudwoude, de Noordersingel in Burgum en de Hendowei over het industrieterrein in Dokkum maken dit vijftal compleet. Bronnen van irritatie waren verder onder meer onduidelijke bewegwijzering en slecht onderhouden wegdek.

Positief was men over rustige routes die langs groen en water gingen. Het mooiste pad lag volgens de fietsers ten zuiden van Driesum, gevolgd door een pad langs de Dokkumer Ee, bij Fochteloo en bij Rinsumageest. Hoog scoorde ook het pontje bij het Zuiderend bij Suwâld en Garyp.

Dat de gereden routes over het algemeen als zeer prettig werden ervaren, door een mooi landschap met verrassende plekjes, leidt tot de aanbeveling om meer aandacht te gaan schenken aan het fietstoerisme in “de Wâlden”. De wethouders van de gemeenten die het rapport in ontvangst namen, namen deze aanbeveling van harte over. Zij zien het belang van een goede promotie van het gebied en zien ook een rol voor de eigen inwoners hierin weggelegd. Dat je trots bent op je eigen regio mag je een ander best vertellen. Verder wordt met de partners nagegaan of de grote hoeveelheid informatie die dit onderzoek heeft opgeleverd nog beter benut kan worden voor verkeersveiligheid en toerisme in het oosten van Fryslân.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten