Aanpak fietskruispunten met 80 km wegen bepleit

En weer heeft er een ernstig ongeluk plaats gevonden op een fietskruispunt met een 80 km weg:
 RYPTSJERK - Op de kruising van de Westerdyk met de Breedyk in Ryptsjerk is maandagmorgen 21 mei een dertienjarige fietser ernstig gewond geraakt bij een aanrijding.
De jongen uit Ryptsjerk kwam op de T-splitsing rond half acht in botsing met een auto.
De doorgaande weg werd afgesloten. Op de plaats van het ongeluk landde een traumahelikopter. Die heeft de jongen overgebracht naar het UMCG in Groningen.
Het in de jaren 90 geïntroduceerde verkeersconcept Duurzaam Veilig is nog niet tot alle Friese gemeenten doorgedrongen. DV zegt dat er geen gelijkvloerse kruisingen mogen zijn tussen beschermde (automobilist) en onbeschermde verkeersdeelnemers (fietser), waarbij de snelheid hoger is dan 30 km. In het buitengebied van Fryslân kennen wij nog heel veel kruisingen, waar zelfs 80 gereden mag worden.
Schoolvoorbeeld van een foute kruising:
Grotere kaart weergeven

Naar aanleiding van een dodelijk ongeval eerder dit jaar heeft de Fietsersbond alle gevaarlijke fietskruispunten met 80 km wegen in kaart gebracht:



Fietskruispunten met 80 km wegen weergeven op een grotere kaart

De Fietsersbond wil dat er in plaats van allerlei grote infrastructurele projecten nu eerst de grootste misstanden op het gebeid van verkeersveiligheid worden aangepakt. Om te beginnen met de knelpunten op bovenstaande kaart.

3 opmerkingen:

  1. Kees van Stijn2 juni 2012 om 22:47

    Op de kruising Westerdijk - Breedijk heeft een jaar of 8 terug al eens een dodelijk ongeluk plaatsgevonden. N.a.v. dat ongeluk is de kruising aangepast, o.a door het aanbrengen van vluchtheuvels waardoor oversteken voor fietsers makkelijker moest worden. Helaas is ook het slachtoffer van ongeluk van 21 mei overleden. Ik hoop dat de provincie dit laatste ongeluk nog eens grondig analyseert. Mijn eigen ervaringen op deze kruising zijn niet altijd even positief. Aan beide zijden van de oversteek voor fietsers wordt het zicht deels belemmerd door beplanting. Ook wordt er hier door auto's erg hard gereden, niet voor niets is de westerdijk een weg waar veelvuldig op snelheid gecontroleerd wordt, maar misschien is een snelheidsbeperking t.h.v. de kruising een idee. De weg kent een hoge verkeersdruk, vooral in de spits en dat zal zeker totdat de centrale as gereed is niet veranderen. Daarna zal hopelijk de verkeersdruk wat afnemen omdat het doorgaande verkeer uit Dokkum deels voor die nieuwe weg gaat kiezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees van Stijn14 juni 2012 om 13:53

    Ik weet niet of er een verband is tussen het ongeval van 21 mei, mijn 1e reactie hier waarin ik al meldde dat ter plaatse beplanting het zicht deels belemmerd en het feit dat de hagen die tussen hoofdrijbaan en fietspad staan onlangs flink gekortwiekt zijn. Nu is het wel de tijd voor het maaien van de bermen, maar dat net nu de hagen een knipbeurt gehad hebben is op zijn minst opmerkelijk. Zelf kom ik hier geregeld langs en soms moet ik hier ook oversteken. Niet een plaats waar je dat zo maar even doet na een snelle blik naar links en rechts. Even stoppen en goed kijken is hier verstandig en ook gebruik maken van de vluchtheuvel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marina Govaert de Groene (FB Z. vl.)24 september 2012 om 11:17

    Kruisingen kunnen ook verhoogd worden aangelegd, zodat ze snelheid moeten minderen. Niet iedereen doet dat, maar men zal dat dan wel merken aan de slijtage. Natuurlijk als bossage uitzicht voor de fietser wegneemt en men denkt dat er geen auto aan komt en gewoon doorrijdt, kan dat een ongeval betekenen of de auto rijdt harder, zodat ie er eerder is dan men vermoed en dacht nog wel door te kunnen fietsen. Men kan natuurlijk niet overal even een tunneltje of een viaduct aanleggen, te denken staat aan een aantal rotondes op de drukste routes.

    BeantwoordenVerwijderen