De belangrijkste adviseur verkeersveiligheid, Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV, fileert het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid. In 2014 stokte het aantal verkeersdoden op 570 , in 2015 kwamen 621 mensen om. Een uitzonderlijk grote stijging van 9 procent en de hoogste stijging van heel Europa. De eerste maanden van 2016 duiden ook op een stijging. Als het gaat om de veiligheid van nieuwe auto's dan bungelt Nederland in Europa op plek 23 van 26 landen. Volgens van der Knaap komt dat omdat in Nederland de bijtelling niet alleen gebaseerd is op de uitstoot maar ook op het gewicht en dus is er beknibbeld op allerlei veiligheidsvoorzieningen waaronder automatische remsystemen. Ook de belastingvoordelen op energiezuinige auto's hebben er voor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto's hebben gekocht. Maar er is volgens hem méér mis dat niet bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Het risico van slechte fietsverlichting is iets wat we al jaren weten. Maar de juiste maatregelen en de handhaving daarop blijven uit. Minder dan 41 % van de fietsers heeft zijn verlichting op orde. Nog een kwestie die van der Knaap aanvoert. Veel wegen zijn nog steeds gevaarlijk ingericht.
Fietspaden op 50 km wegen
Het is bekend dat het veiliger is als fiets- en wegverkeer gescheiden zijn, maar dat op 45 procent van de 50-kilometerstraten geen apart fietspad is. Hij roept het volgende kabinet op om als doel te stellen dat geen enkel kind op weg naar school fietst tussen vrachtwagens en bussen die 50 kilometer per uur mogen.
Meer handhaving
Ook pleit hij er voor om de handhaving weer de serieuze plaats te geven in verkeersveiligheidsbeleid. Meer handhaving, en als het moet meer boetes en meer controles op snelheid. De flitskasten moeten weer aan, aldus van der Knaap.
Het gaat bij dit alles niet alleen om het het aantal verkeersdoden maar ook het aantal mensen dat ernstig gewond raakt door een verkeersongeluk stijgt tot recordhoogte. Van der Knaap spreekt het kabinet en de Verkeersminister Melanie Schultz aan het verkeersbeleid aan te passen en te kiezen voor een nieuwe aanpak. Een aanpak die moet resulteren in het verbeteren van de verkeersveiligheid in Nederland. Bron: Leeuwarder Courant 17 januari 2017. Foto: Peter van der Knaap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten