Actie voor vrijliggend fietspad Berltsum - Ried

De werkgroep fietspad Berltsum - Ried houdt zaterdag 28 april een actie voor een vrijliggend fietspad. De werkgroep vertegenwoordigt inwoners van Berltsum, Kleaster Anjum en Ried. De Fietsersbond Fryslân ondersteunt deze actie en zal o.a. met een stand en actieve leden aanwezig zijn.  Het doel van de werkgroep is de realisering van een verhard fietspad Berltsum-Ried. Dit is dringend omdat de veiligheid van de fietser op dit traject dagelijks ernstig in het geding is. De totale lengte van het fietspad door Kleaster Anjum en de Kleasterdyk bedraagt 3,4 kilometer.

Wat gaat er gebeuren?
Er zijn twee verzamelplaatsen op zaterdag 28 april om 11.00 uur.
In Berltsum: ter hoogte van het kruispunt Gernierswei/Kleasterdyk op het voetpad. In Ried: bij de fam. Detmers, Berlikumerweg 14, Ried
Met de fiets gaan wij lopend over het gevaarlijke traject ca. 1,5 km. Onderweg ziet u een aantal mensen met de fiets in de berm staan die ter plekke hun verhaal vertellen als slachtoffer. Halverwege komen beide groepen elkaar tegen nabij de ingang van het schelpenpad/bij de brug. Daar wordt u rond 12.00 uur ontvangen met een drankje en nog veel meer. Daarna kan iedereen weer op de fiets terug naar Berltsum of Ried. Door deze actie probeert de werkgroep de noodzaak bij iedereen onder de aandacht te brengen.

Onderzoeksrapport Berltsum - Ried
De werkgroep heeft een uitvoerig rapport geschreven, wat de noodzaak voor een vrijliggend fietspad onderbouwt.


Metingsrapport Snelheid
De gemeente heeft de snelheid op de betreffende weg laten onderzoeken. Uit het rapport:

Metingen zijn over een periode van twee weken. de 18500 voertuigen in deze meting moeten dus gedeeld door 14 om een daggemiddelde te krijgen, dus ca. 1320 mvt/dag (beide richtingen opgeteld).
De V85 (85%van de voertuigen rijdt langzamer dan deze snelheid) ligt bij de personenauto's op 83 (in oostelijke richting) en 86 km/uur (in westelijke richting) en is wat de geldende maximum snelheid betreft 'redelijk' te noemen. De V85 wordt als 'maat' genomen voor de snelheid op wegvakken.
Er is echter inderdaad een automobilist die de 135km/uur hier 'haalt'. 
Het aandeel vrachtverkeer is 5%. 



11 opmerkingen:

  1. Henny Best, Berltsum, dochter reed met brommer naar Franeker:
    ‘Als je dochter (17) met de brommer over het traject Berltsum-Ried moet gaan in verband met een langdurige stage in Franeker, dan is dat onverantwoord. De wegen zijn voortdurend vies doordat auto’s en vrachtauto’s in de berm weer met vieze banden op de weg komen. Onder bepaalde omstandigheden is de weg dan spekglad. Doordat mijn dochter met de brommer in het donker deze weg moest kiezen, kwam ze soms vrachtauto’s tegen die haar verblinden met de grote lampen. Als moeder hoop je dan maar dat je kind opgemerkt wordt en ’s avonds weer veilig aankomt. Het is een crime in het donker met een fiets of brommer over de weg te gaan. Ik ben zonder meer voor de komst van een fietspad naast de weg.’

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk Vrij, Berltsum, vader brengt 17 jarige zoon naar werkgever in Ried:
    ‘Mijn zoon (17) heeft een weekendbaan in Ried. Zijn werkgever in Ried stelt verplicht om mijn zoon te brengen en te halen met de auto in het donker, omdat de weg te gevaarlijk is. Omdat hij drie avonden in de weekenden een baantje heeft, moet ik ervoor zorgen dat hij zes keer gebracht en gehaald wordt. Langs de schelpenpaden is ’s nachts beslist geen optie wegens ontbreken verlichting en de zachte paden vooral in de herfst of winter. Het zes keer heen en weer rijden om de twee weken dat hij dat baantje heeft, is onnodige vervuiling voor het milieu en het brengt extra kosten voor ons met zich mee. Als er een fietspad ligt, zou mijn zoon best kunnen fietsen’.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. M. van der Bij-Stoffers, Berltsum, heeft van Voortgezet Onderwijs in Franeker afgezien:
    ‘De weg is erg gevaarlijk om met de fiets de manege Hiemstra, Kleaster Anjum 2 te bereiken. De dochter krijgt daar lessen en maakt onderweg onverantwoorde situaties mee. Als ik met de hond een ommetje wil maken over het schelpenpad, zoek ik alleen rustige momenten uit. Als het drukker op de weg wordt, is het niet meer vertrouwd met de hond en als wandelaar op de weg te lopen. Ik wilde heel graag dat mijn dochter naar Franeker naar het Voortgezet Onderwijs zou gaan. Toch besloten we om voor Sint Annaparochie te kiezen, omdat de weg Berltsum-Ried veel te gevaarlijk was. Dus wat mij betreft komt dat fietspad er in 2012’.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. W. Kemper en C. Akkerman, Berltsum, zoon fietst elke dag naar Franeker
    Wij maken ons dagelijks zorgen dat onze zoon (14) ’s morgensvroeg in het donker de drukke weg overgaat met de fiets over het traject Berltsum-Ried naar Franeker. Het is een opluchting dat er op het traject Ried-Dongjum een fietspad is gekomen in verband met de veiligheid van onze zoon die al 2,5 jaar naar Franeker fietst. Daarbij komt dat de dochter nu in groep 8 zit. We hebben grote twijfels: we willen het liefste dat ze naar de Middelbare school in Franeker gaat, maar als er nog geen fietspad ligt, kunnen we ook best voor Sint Annaparochie kiezen. Het is te gevaarlijk. Wij hebben het enquèteformulier van de gemeente Menameradiel ingevuld over deze drukke weg dat het onverantwoord is om er over heen te fietsen bij de vele auto’s en zeer grote vrachtauto’s en landbouwverkeer. In november 2011 hebben wij dat formulier teruggestuurd. Daarbij moet opgemerkt worden dat er geen busverbinding is als alternatief. De komst van het fietspad is dus zeer urgent, liefst in 2012. Wij zijn beiden ook hardlopers, die over de schelpenpaden weer de weg naar Berltsum op gaan. Om te hardlopen zoeken wij in Kleaster Anjum alleen rustige tijden uit in verband met onze veiligheid’.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klaas Peter Osinga (10), Berltsum
    Op 26 november 2011 over de Kleasterdyk/door Kleaster Anjum gefietst met moeder. Hij fietst als basisschoolleerling zelfstandig vanaf zijn 7e jaar naar Sint Annaparochie. Als hij op het traject Berltsum-Ried fiets merkt hij op: ‘Wat een gevaarlijke weg hier. Als er een fietspad komt, dan wordt het geld nuttig besteed’.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. J.E. van der Veen, vrijwilliger en secretaris/penningmeester afdeling Veilig Verkeer Nederland, afdeling NW Friesland
    Het is een feit dat het traject een heel drukke weg is. De verkeersstromen komen uit vele dorpen, ook het grote vracht- en landbouwverkeer. De weg is smal en daardoor erg gevaarlijk voor fietsers, bromfietsers en wandelaars. Fietsers kunnen niet uitwijken naar de berm. Het gebruik van schelpenpaden is geen alternatief voor regulier gebruik. Bij het inhalen of passeren van auto’s en/of vrachtauto’s wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de berm. Het is dus zeer urgent dat hier een fietspad naast de weg komt. Het initiatief van de werkgroep steun ik volledig als vrijwilliger van Veilig Verkeer Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. A. Tuinenga-Miedema, moeder van twee dochters, Berltsum
    ‘De dochters volgden alle twee middelbaar onderwijs volgden in St. Annaparochie. Naar Franeker was voor hen geen optie, omdat de weg Berltsum-Ried te gevaarlijk is. Het feit dat er van Dongjum-Ried wel een fietspad ligt en niet op het traject Ried-Berltsum is erg verwarrend voor automobilisten, vooral ’s nachts. Ik hoop dan ook dat het fietspad er zo snel mogelijk komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. J. Scheen, Ried fietst al 30 jaar woon-werkverkeer Ried-Bitgum v.v.
    ‘Ik fiets al 30 jaar naar Bitgum naar mijn werkgever. Regelmatig jagen de auto’s rakelings (d.w.z. een paar centimeter) bij me langs. Maar het is ook voorgekomen dat ik door een autospiegel al 15 keer geraakt ben! De weg is veel te smal voor het verkeer dat er rijdt en regelmatig gaan auto’s en vrachtauto’s in de berm rijden. Daar wordt de weg erg vies van. Ook fiets ik zelf regelmatig de berm in voor mijn eigen veiligheid. Waar ik me het meeste zorgen om maak, zijn de schoolkinderen (12-17 jaar) uit Berltsum die dagelijks naar het Voortgezet Onderwijs in Franeker fietsen. Het is dan nog donker en de busjes/auto’s uit Berltsum hebben ’s morgens altijd haast en rijden veel te snel. De wegen zijn vaak vies doordat er voortdurend in de berm gereden wordt. De fietser is erg kwetsbaar. Een situatie die regelmatig voorkomt is de volgende: Ik word vanuit Ried ’s morgens ingehaald door een auto en de schoolkinderen die me tegemoet komen worden ook ingehaald. Er kan een duim tussen beide auto’s die bijna frontaal tegen elkaar aan botsen. Levensgevaarlijke verkeerssituaties op de weg met name voor deze jonge schoolkinderen. Waarom inhalen als de tegenligger ook inhaalt? Er is ook een periode geweest dat er een aantal auto-coureurs op de weg waren die de brug zo snel mogelijk over wilden vliegen met meer dan 100 kilometer per uur. Letterlijk! Met de wielen van de grond gaf kennelijk een bepaalde kick. (Brug: bij de entree van het schelpenpad Kleaster Anjum). Deze coureurs zijn nu verdwenen, maar ik heb een aantal keren voor mijn leven gevreesd toen ik deze jongens tegen kwam op de fiets. Een paar keer heb ik een ander bedrijf opgebeld dat de busjes ’s morgensvroeg vijf minuten eerder weg moeten gaan en niet zo snel deze weg over moeten scheuren. De weg is voor fietsers levensgevaarlijk. Het struikgewas bij de zendmast is ook een gevaarlijk punt. ’s Avonds als ik naar huis fiets, kan ik daar geen kant op. Het struikgewas hangt over de weg. Ik hoop dat er met spoed geld voor een fietspad vrijgemaakt wordt, want het is wachten op ongelukken met (brom-)fietsers. De gemeente mag me gerust opbellen want ik maak me nog meer zorgen om de schoolkinderen uit Berltsum dan voor me zelf. Het is wachten op slachtoffers of ernstig gewonden als de verkeerssituatie op deze weg zo blijft. Mijn telefoonnummer voor nadere informatie of vragen over het traject Berltsum-Ried: Johannes Scheen, Ried, 0517-269416. Alle partijen kunnen me hierover bellen als dat nodig is’

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anita Knol en dochter Arjanne (11), Kleasterdyk 9, Berltsum, aanwonende:
    ‘In de herfst en winter breng ik elke dag vier keer v.v. mijn dochter naar/van de basisschool. Vooral een tiental meters voor de kruising zit een zeer groot gat naast de weg. Auto’s en vrachtauto’s gebruiken het gedeelte naast de weg, omdat de weg hier slechts 5.30 meter is. Als je daar in valt omdat je als fietser genoodzaakt bent om aan de kant te gaan, dan gebeuren er rare ongelukken. De auto’s rijden erg hard en vaak letten ze niet goed op omdat er fietsers op de weg rijden. Het is te gek voor woorden dat ik nog mijn dochter (11) elke dag nog naar de basisschool moet brengen vanwege dagelijks gevaar op deze weg. Met de auto kost veel geld en is slecht voor het milieu. Het gebruik van de schelpenpaden is voor ons geen alternatief, want dan moet ik meer dan 1,5 kilometer omfietsen. Geen enkel kind uit groep 8 wordt meer gebracht op de fiets door vader of moeder. Het is dringend noodzakelijk dat het fietspad er komt’.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marijke van der Kaay, Berltsum, moeder van twee basisschoolkinderen
    ‘Toevallig hadden mijn man en ik het er over dat de keuze van het Voortgezet Onderwijs in Berltsum bepaald wordt door de gevaarlijke weg die wij niet verantwoord vinden om daarover heen te fietsen. Het is nog niet zover, maar ik zou later best mijn kinderen naar het Voortgezet Onderwijs in Franeker willen hebben. Als de situatie zo blijft, dan gaan ze zeker niet naar Franeker en dat zou ik heel jammer vinden. Dus ik ondersteun de werkgroep om de plannen voor een fietspad te bewerkstelligen, juist voor het belang van mijn kinderen’.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mevr. Stienstra, Kleaster Anjum 27, Berltsum, aanwonende
    Mevrouw Stienstra (82) woont in Kleaster Anjum, midden op het traject Berltsum-Ried. Zij heeft geen auto en is dus afhankelijk van haar zoon voor autovervoer of de eigen fiets. Toen ze zo’n vijftien jaar geleden kwam wonen, was de weg door Kleaster Anjum veel rustiger. De laatste jaren is het verschrikkelijk druk geworden. Tijdens de spits tussen vijf uur en half zes is mevrouw Stienstra haar mouw van de jas geraakt door een snelle automobilist toen ze op de fiets zat. Ze schrok enorm. ‘Moat dat no sa mâl?’Zo dicht komen de automobilisten bij je, de weg is niet breed, het is gewoon eng. Met spitstijden kun je hier eigenlijk niet fietsen. Levensgevaarlijk. Ook maakt mevrouw Stienstra gebruik van veel winkels en diensten zoals de kapper en schoonheidsspecialist in Berltsum. Op de fiets. Ze is blij dat er nu een voetpad van 100 meter aan het begin van de Kleasterdyk/Gernierswei (voor mevrouw Stienstra een fietspad) is aangelegd, zodat ze veilig kan oversteken over de Gernierswei en de eerste 100 meter veilig kan fietsen. Met het kruispunt weet ze geen raad waar ze moet stoppen. Ze meldt dat het een gevaar voor eigen leven is, als je op het kruispunt moet stoppen tussen auto’s die ook niet precies weten waar ze moeten stoppen. Dus daarom kiest mevrouw Stienstra voor het voetpad van 100 meter dat veel veiliger is. Langs de weg fietst ze terug naar huis. Ca. 2.5 kilometer over de drukke weg Berltsum-Ried. Over de schelpenpaden is geen optie als toegankelijk fietspad voor haar. Er wordt hard gereden op het traject Ried-Berltsum. Zo hard dat er al verschillende honden (formaat: heel groot en klein) van naastgelegen buren zijn doodgereden. Mevrouw Stienstra weet zo vier honden op te noemen van naastgelegen buren die door het racegedrag van auto’s doodgereden zijn de afgelopen vijf jaar. Automobilisten jagen als raketten, aldus mevrouw Stienstra. Volgens haar helpt een 60-kilometerweg niets. Ze rijden toch zo hard ze willen op deze weg als er geen controle is. Wel is mevrouw Stienstra heel tevreden over het fietstraject Ried-Dongjum. Daar fietst mevrouw Stienstra veilig en met plezier. Mevrouw Stienstra (82) hoopt voor haar eigen veiligheid dat het fietspad er zo snel mogelijk komt. Dat is een heel goede en nuttige besteding van het overheidsgeld voor de veiligheid van alle weggebruikers.

    BeantwoordenVerwijderen