Europaplein

Over het ontwerp:

De gemeente gaf aan dat er nog wel kleinere aanpassingen op het ontwerp mogelijk. Op ons verzoek:
  • Het fietspad aan de Noordkant van de Harlingerstraatweg richting Marssum moet een 2 richtingen fp worden, omdat men niet moet verwachten dat fietsers eerst bij het stoplicht de weg oversteken om vervolgens bij het Europaplein weer de tunnel in en terug naar de noordkant gaan. Die zullen er voor kiezen om gewoon rechtdoor te rijden, al dan niet tegen het fietsverkeer in.
Ons grootste bezwaar t.o.v. de bestaande situatie is het feit dat de fiets-oversteek over de Heliconweg is verwijderd. Dat heeft puur een financiële reden en niet een technische. Ook hier kan een fietstunnel komen, zoals in 1 van de varianten is ingetekend. De kosten van 2,5 miljoen vindt men te veel. Dit terwijl ook deze investering voor een derde in aanmerking komt voor co-financiering door de provincie.

Voordelen nieuw ontwerp
Er zijn voor de fietser ook voordelen in het nieuwe ontwerp:
  • 2 van de 4 kruisingen zijn ongelijkvloers ipv gelijkvloers, dat is verkeersveiliger (zeker subjectief); Nadeel is dat er nu wel een extra klimmetje in de fietsroute zit.
  • Er zijn geen op- en afritten bij de flats zelf meer mogelijk. De auto kan alleen de rotonde oprijden vanuit de 4 hoofdrichtingen en niet meer vanuit de straten. Dit beperkt ook het aantal kruisingen met het fietsverkeer.
  • De kwaliteit van de verharding wordt beter. Dat zal strak rood asfalt zijn ipv de huidinge klinkerbestrating.
Nadelen nieuw ontwerp
  • De Heliconweg kan niet meer worden overgestoken ter hoogte van het Europaplein;
  • Voor het in- en uitrijden van de fietstunnels  moet er vanuit en naar de aanliggende wijken wel een slingeromweg worden genomen. Dit om het hoogteverschil te overwinnen.
  • Inschatting is dat de verkeersonveilige oversteek van de Bilderdijkstraat met de Harlingerstraatweg vaker gebruikt gaat worden. Dit om de omweg via het Europaplein te ontlopen. Datzelfde geldt voor de kruising van de Wagnerstraat met de Valeriusstraat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten