Fietsersbond pleit voor derde fietstunnel Europaplein


Volgende week komt het plan voor het Europaplein in de raadscommissie aan de orde. Vandaag heeft de afdeling haar reactie kenbaar gemaakt aan de raadsleden in Leeuwarden. De Fietsersbond wil ook een fietstunnel onder de Heliconweg.

Beste raadsleden,

Volgende week bespreken jullie in de commissie stadsontwikkeling het collegevoorstel m.b.t. de herinrichting van het Europaplein. Waarschijnlijk vergaderen jullie vandaag of morgen in de fractie hierover. Bijgaand de analyse en opvatting van de Fietsersbond afdeling Fryslân over het nieuwe plan.

Ook voor Fietsers is de verkeerssituatie van het huidige Europaplein voor veel verbeteringen vatbaar. Het huidige plein is voor veel fietsers een barrière. Het plein kent veel gelijkvloerse kruisingen met het autoverkeer en het plein nodigt door haar vormgeving uit tot harder rijden dan op een normale rotonde.

Vaker dan ons lief is horen we van ouders dat zij niet hun kinderen alleen over het Europaplein naar school of de sportvereniging laten gaan. Als gevolg daarvan moeten de ouders meefietsen of erger nog worden met de auto gebracht. Vergelijkbare reacties krijgen wij ook van oudere fietsers. Het huidige plein leidt tot zogenaamd vermijdingsgedrag.

Hoopvol waren wij dan ook over de nieuwe planvorming m.b.t. het plein. Wij verwachtten dat er naast een zekere plus voor het autoverkeer er ook een plus voor het fietsverkeer gerealiseerd zou worden. Een zogenaamde win-win situatie.

Hoofdfietsroute
Pijnlijk was daarom de constatering dat in het nieuwe plan de hoofdfietsroute langs de Harlingerstraatweg de stad in door het nieuwe Europaplein wordt onderbroken. De oversteek van de Heliconweg is geschrapt. In tegenstelling tot de inrichtingseisen van een hoofdfietsroute wordt nu van de fietser verwacht om deze route via een omweg, 2 fietstunnels en een gelijkvloerse oversteek te vervolgen. De Harlingerstraatweg is de belangrijkste westelijk gerichte hoofdfietsroute, juist ook met veel fietsverkeer van buiten de stad. Toch de doelgroep van het project Leeuwarden Vrij-baan. Stelt u zich eens voor, wat het betekent als iets vergelijkbaars plaats zou vinden voor bijv. het autoverkeer op de Harlingerstraatweg. Halverwege wordt voorgoed de weg afgesloten en loopt de nieuwe route via de Nachtegaalstraat, de Pelikaanstraat en sluit via de Spanjaardslaan weer aan op het hoofd-autonetwerk van de stad. In alle beleidsnotities van de laatste jaren wordt gesproken over het stimuleren van het gebruik van de fiets. Waarom niet de daad bij het woord voegen?

Voorstel Fietsersbond: de derde fietstunnel
De Fietsersbond zou positief over het plan zijn, wanneer de eerst wel ingetekende en later weer verwijderde derde fietstunnel onder de Heliconweg alsnog wordt toegevoegd aan het plan. Technisch is dat geen probleem volgens de verkeersambtenaar. Door het ontbreken van de tunnel in het huidige plan moeten we helaas concluderen dat per saldo het nieuwe ontwerp een min oplevert voor het fietsverkeer.

Verbeteringen nieuw ontwerp
Natuurlijk kent het plan ook een aantal verbeteringen voor de fietser:
  • 2 van de 4 kruisingen zijn ongelijkvloers ipv gelijkvloers, dat is verkeersveiliger (zeker subjectief); Nadeel is dat er nu wel een extra klimmetje in de fietsroute zit.
  • Er zijn geen op- en afritten bij de flats zelf meer mogelijk. De auto kan alleen de rotonde oprijden vanuit de 4 hoofdrichtingen en niet meer vanuit de straten. Dit beperkt het aantal gelijkvloerse kruisingen met het fietsverkeer.
  • De vormgeving van de rotonde is kleiner en rond i.t.t. de huidige meer ovale vormgeving. Dit zal de snelheid van het autoverkeer omlaag brengen en daarmee de overblijvende gelijkvloerse oversteek over de Harlingerstraatweg veiliger maken.
  • De kwaliteit van de verharding wordt beter. Dat zal strak rood asfalt zijn ipv de huidige klinkerbestrating.
Nadelen nieuw ontwerp
Naast de geschrapte oversteek van de Heliconweg zijn er nog een paar bedenkingen bij het plan.
  • Voor het in- en uitrijden van de fietstunnels moet er vanuit en naar de aanliggende wijken wel een slingeromweg worden genomen. Dit om het hoogteverschil te overwinnen.
  • Inschatting is dat de verkeersonveilige oversteek van de Bilderdijkstraat met de Harlingerstraatweg vaker gebruikt gaat worden. Dit om de omweg via het Europaplein te ontlopen. Datzelfde geldt voor de kruising van de Wagnerstraat met de Valeriusstraat.

Leeuwarden vrij-baan
Wij vragen u raadsleden om in het project Leeuwarden vrij-baan cq de herinrichting van het Europaplein meer oog te hebben voor de belangen van de fietser. Juist het stimuleren van het fietsgebruik kan ook positieve effecten hebben op de bereikbaarheid van de stad met de auto. Zorg er voor dat u op het nieuwe Europaplein ook voor de fietser een plus realiseert. Maak nou niet uitgerekend fietsbeleid cq. Een fietstunnel sluitpost op de projectbegroting Vrij-baan. Een project van in totaal 740 miljoen gaat toch niet als eerste bezuinigen op 1 fietstunnel?

Het hoofdfietsroutenetwerk
Bijgaand een overzicht van het eerder door de raad vastgestelde hoofdfietsroutenetwerk. Een netwerk wat volgens de norm al te weinig fijnmazig is.

1 opmerking:

  1. De Schrijversbuurt30 januari 2012 om 16:20

    De bewoners van de Schrijverswijk maken zich veel zorgen over de bereikbaarheid van de wijk voor zowel auto's als voor het langzaam verkeer, als ook voor de hulpdiensten, zorgtaxi's en dergelijke.

    Een deel van de bewoners wil liever helemaal geen reconstructie (alle oplossingen zijn nl nadelig voor de bereikbaarheid) en zijn niet overtuigd van de noodzaak, omdat de onderbouwing in de stukken hiervoor grotendeels ontbreekt (tellingen, aannames in modellen). Een ander deel kijkt hiernaast ook al vooruit en verwacht een compleet plaatje met de consequenties voor de wijk en de oplossingen, vnl qua bereikbaarheid, alvorens een besluit wordt genomen. De 3e fietstunnel wordt door een deel van de bewoners gezien als (het enige) pluspunt wat de reconstructie van het Europaplein voor onze wijk zou kunnen hebben en voor het fietsverkeer in en rond de stad. Helaas zit dit nog niet in het huidige plan!

    BeantwoordenVerwijderen