Ongevallen cijfers vergeleken naar type kruispunt in Leeuwarden |
Voor de rondweg gaat hen het in dit geval alleen om de rotondes voorbij de Eebrug op de kruising van de GoudenRegenstraat met de Prof. Gerbrandyweg en de rotonde op de kruising van de Hobbemastraat met de Julianalaan. De herinrichting van de eerste rotonde zal met name bijdragen aan een minder chaotische oversteek bij de Eebrug voor fietsers. Fietsers zullen dan eerder geneigd zijn om de rotonde rechtsom te nemen vanuit de Gouden Regenstraat richting de Dammelaan ipv nu linksom.
Over het onderzoek uitgevoerd door de Grontmij hebben wij de volgende vragen / opmerkingen:
1 Over het aantal verkeersslachtoffers.
1.1 Algehele stijging van aantal fietsverkeersslachtoffers.
Volgens de registratie is er sprake van 1 extra verkeersslachtoffer op 8 rotondes in 3 jaar. Elk slachtoffer is er 1 teveel. De stijging moet wel in het licht gezien worden van een dramatische algemene stijging de laatste jaren van het aantal fietsverkeersslachtoffers.
Graag zouden wij in het kader van dit onderzoek ook de volgende antwoorden willen hebben: Wat zijn dezelfde cijfers voor rotondes met fietsers niet in de voorrang in Leeuwarden;
Wat zijn dezelfde cijfers op kruisingen (anders dan rotondes) met 50 km wegen, zoals bijv. de Oosterkade? Wanneer gaan we praten over verkeersveiligheid in relatie tot ook door de Grontmij aangegeven veel gevaarlijker type kruispunten, zoals stoplichten, voorrangskruising, gelijkwaardige kruisingen? Waarom de verkeersveiligheid alleen ter sprake brengen bij de relatief verkeersveilige rotondes. Hoe verhoudt de gesuggereerde toename van het aantal ongevallen op rotondes zich tot de explosieve toename van het aantal fietsverkeersslachtoffers? Wat gaat Leeuwarden doen om de toename van het aantal fietsverkeersslachtoffers te stoppen?
Ziekenhuisongevallen op 8 voorrangskruisingen 50 km wegen |
1.2 Geen eenduidigheid op rotondes in Leeuwarden.
Uitgangspunt voor de CROW richtlijn is eenduidigheid in rotondes. Daar is in Leeuwarden geen sprake van. De verkeersveiligheidsanalyse kan nog gunstiger uitvallen, wanneer er sprake zou zijn van 1 uniform voorrangsregiem. Dus met alle fietsers op rotondes in de voorrang.
2 Over de Doorstroming.
De uitkomst van het rapport dat het nauwelijks invloed heeft op de doorstroming op de binnenring verbaast ons niet. In het gebruikte verkeersmodel is echter niet meegenomen de dynamiek van goed fietsbeleid. Het fietsersvoorrang geven op rotondes is daar een maatregel in, zoals daar velen maatregelen kunnen zijn. Het effect van goed fietsbeleid is dat er meer gebruik gemaakt wordt van de fiets. Meer gebruik van de fiets leidt juist tot een betere bereikbaarheid van de stad met de auto, zoals uit een verkeersmodel en -onderzoek blijkt, wat uitgevoerd in opdracht van de gemeente Alkmaar.
3 Aanbevelingen.
Als Fietsersbond willen we de gemeente graag nog een paar aanbevelingen doen.
3.1 Fietsers voorrang op alle enkelstrooksrotondes in de bebouwde kom
3.2 Extra aandacht op de vormgeving van de rotondes.
Deze zoveel mogelijk conformeren aan de vormgeving uit de crow richtlijnen. Dit geldt speciaal voor de rotondes met letselslachtoffers.
3.3 Verhoogd aanleggen van het fietspad om de rotonde heen.
Dit maakt het voorrangsregiem voor alle weggebruikers nog duidelijker en zorgt voor een verdere verlaging van de snelheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten